[MONOEYES/Remember Me]

作詞:Takeshi Hosomi
作曲:Takeshi Hosomi
中譯:Jayko


When you are thousand miles away
當你離家千里遠

And you feel alone in a crowded room
在人群之中卻感到孤獨

Remember me I was around
別忘了我在你身邊


What I said back then you don't believe
當我說回來了,你卻不相信

I still hold on to everything
我還是會一直保持著期待

I won't give that away right now
現在還不是放棄的時候啊


When you feel so judged
當你覺得總是被評分

Just don't let them get to your heart
就把那些人當成陌生人吧

When you feel so wrong
當你覺得一切都不對

Don't try to be right all the time
試著不要永遠勉強自己一百分


And when you feel so down
而當你覺得心情低落

When you feel so sad
當你覺得悲傷難過

When you need me
當你需要我

I'll be there
我一定在這裡

And when you feel so proud
而當你為自己感到驕傲

When you feel so right
當你覺得超棒的時候

When you miss me
當你想念我

I'll be there
我就在這裡


If you can't take your mask off now
如果你一定得戴著面具

And there's no one to tell your story to
而沒有人知道真實的你

Remember me I was around
記得我永遠在你左右


If you sail back to your teenage days
如果你回到小時候

What do you miss
你最想念的會是什麼

What did you hate
你最討厭的又是什麼

Remember you are still the same
記住,你還是同一個你啊


When you feel so weak
當你感覺脆弱

Stay in a trench and bleed for a day
就待在自己的窩裡流它一整天的血吧

When you feel left out
當你覺得被冷落了

You can always let them go
你永遠都可以離開

And when you feel so down
而當你覺得心情低落

When you feel so sad
當你感到悲傷

When you need me
當你需要我

I'll be there
我就在這裡

And when you feel so proud
而當你為自己感到驕傲

When you feel so right
當你覺得超棒的時候

When you miss me
當你想念我

I'll be there
我就在這裡

 


 

 

9/13 @ FarEast Union

細美大人唱了這首歌,他說

MONOEYES這張專輯,他想要表達的是反戰、反暴力、反核等等和平與自我價值的議題

而這首歌,Remember Me,寫的是我們每個人心中都還保有的小時候的自己,在對現在的自己說的話

聽他這麼說,才真的突然能體會到,當初聽到這首歌,想翻譯,但卻又有點不能明白一些字句的意思

 

一直以來聽歌的時候,我很在乎歌詞要表達的事情

但有些很愛的歌,像是Pay money to my pain的This life

當K唱著

If you just let me in when you're falling apart
Just call me anytime I'll be there for you

(當你快要崩潰時 快讓我支撐住你
任何時候你都可以打給我 我永遠都在你身邊)

我一邊覺得很感動,受到支持

一邊又會忍不住覺得,你怎麼敢這麼說呢
誰會真的永遠都能在誰身旁?隨時隨地?

但這次聽了細美大人說著,每個人都不要忘記自己心中還有那個小時候的自己

我們曾經不知道害怕是什麼,我們總是勇往直前,急著長大,夢想著一切美好都會實現

而現在的我們,害怕而不敢輕易承諾

明明我們有了更大的力氣去承擔、負責,我們卻只學會了怯懦和推托

 

我想,小時候的我看到這樣的自己應該會很失望吧

但同時,我想我也有讓她會感到驕傲的地方吧

 

這樣想著,就覺得又有力量走下去

她會對我說,記得我,我一直在妳身邊。

arrow
arrow
    全站熱搜

    潔小摳 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()